بسمه تعالی
مقدمه:
مراکز علمی، فرهنگی و دینیِ اصیلی که پایهگذاران تمدّن و ارزشهای جامعهٴ متعالی هستند، همواره براساس منابع وحیانی، یعنی صُحف الهی خصوصاً قرآن کریم و نیز از سنّت و سیرهٴ انبیای عِظام و معصومان گرام، خصوصاً عترت طاهره براساس روشهای معتبر عقلی و نقلی و شهودی مسیر فهم حقیقت و دین را هموار نموده و بر آن همّت میگمارند.
از آنجا که مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی(مدّ ظلّه العالی) براساس مدرسه فکری، فرهنگی و دینی خاص خود در جهت یک تمدّن عظیم توحیدی نوین گام نهاده و با نظامبخشی به علوم و دانشهای اصیل و برخورداری از روشهای معرفتی جامع، کامل، تلفیقی و هماهنگ، ضمن حفظ دستاوردهای ارزشمند و میراث گرانقدر علمی بجا مانده از دانشمندان علوم مختلف و اصلاح و تکمیل دانش و روش آن، افزایش کمّی و کیفی فراوانی بر آن داشتهاند که از سالیان دور، آغاز و اکنون به بلوغ و توانمندی خویش باریافت؛ لذا سازمان آموزش عالی إسراء به عنوان یک مرکز علمی اسلامی غیر دولتی، در مجموعه آموزشی و پژوهشی کشور به خصوص حوزه علمیه، برای آموزش و توسعه دانش بشری مبتنی بر غایتگرایی آفرینش، آموزههای وحیانی پایهگذاری شده و بر این باور است که در تعالیم اسلام و براساس اندیشه حکمت متعالیه و مکتب امام صادق(علیه السلام) که تبلور ناب آن میباشد، ظرفیت و جامعیتی نهفته است که با کشف، تبیین و کاربردی کردن آن، میتوان در علوم و فنون بشری به ویژه علوم انسانی ـ اجتماعی تحوّلی عظیم پدید آورد و در پرتو آن عالمان شایسته و فرهیخته تربیت کرد.
ماده 1) اهدف:
گسترش جهانی علوم وحیانی براساس اندیشههای تفسیری، فلسفی، کلامی و فقهی مرجع عالیقدر حضرت آیتالله جوادی آملی(دام ظلّه) در جهت:
1. آموزش و تربیت پژوهشگران، فضلاء و مدرسان کارآمد، خلّاق و مبتکر درحوزههای علوم دینی.
2. توسعه و ایجاد ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی در حوزههای مذکور.
3 . تثبیت و تحکیم بنیانهای نظری و تقویت علمی مبانی نظری حکومت اسلامی و دفاع از اندیشههای متعالی اسلام ناب.
4 . تقویت پژوهش، به ویژه در جهت تحقق نظامهای معرفتی برپایه تعالیم اسلام و گسترش مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات میان رشتهای بین علوم اسلامی و علوم انسانی ـ اجتماعی و ارائه دستاوردهای آن.
5 . گسترش و افزایش تعاملات و ارتباط علمی، مخصوصاً میان نخبگان در حوزههای مذکور.
6 . تقویت بنیه علمی دانشپژوهان و اساتید در جهت نظریهپردازی، نوآوری علوم انسانی اسلامی.
7 . ساماندهی پراکندگی واحدهای آموزشی از جمله مؤسسات و مراکز واحدهای بینالملل و برون مرزی.
8 . ارزیابی مستمر عملکرد و ترسیم مسیر تعالی مراکز سازمان.
9. نهادینه نمودن کیفیت آموزش و پژوهش و فناوری در جهت تحقق اهداف سازمان.
10. استفاده از فناوریهای جدید برای بالا بردن سرعت، دقت و کارآمدی آموزش و پژوهش و تسهیل ارتباطات علمی، با توجه به مقتضیات و نیازهای جامعه، با این تأکید که فناوری همواره نقش ابزاری برای تحقق رسالت سازمان داشته باشد.