23 11 2025 7230273 شناسه:
image
دکتر خراسانی در نشست علمی در تبریز تبیین کرد:

جایگاه علامه طباطبایی در پاسخ به نیازهای معرفتی نظام اسلامی

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: نشست علمی با موضوع «جایگاه و منزلت علامه طباطبایی در پاسخگویی به نیازهای معرفتی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی» با سخنرانی دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگ و دین بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، روز ۲۸ آبان ۱۴۰۴ در حوزه علمیه طالبیه تبریز برگزار شد. 

پایگاه اطلاع‌رسانی اسراء: نشست علمی با موضوع «جایگاه و منزلت علامه طباطبایی در پاسخگویی به نیازهای معرفتی نظام اسلامی و انقلاب اسلامی» با سخنرانی دکتر ابوالفضل خراسانی، معاون فرهنگ و دین بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، روز ۲۸ آبان ۱۴۰۴ در حوزه علمیه طالبیه تبریز برگزار شد. 

وی در این نشست، به تبیین ابعاد فکری و نقش تمدن‌ساز علامه طباطبایی در پاسخگویی به نیازهای معرفتی انقلاب اسلامی پرداخت.

جهان‌بینی عقلانی علامه طباطبایی و پاسخ به جریان‌های وارداتی
دکتر خراسانی در بخشی از سخنان خود بیان کرد: یکی از ویژگی‌های برجسته علامه طباطبایی آن است که سیره عقلی و فلسفی خود را با بصیرت نسبت به تحولات زمانه همراه ساخت. در روزگاری که مکاتب وارداتی جوانان را تهدید می‌کرد، ایشان با نقد عالمانه این مکاتب و تبیین مبانی فلسفه اسلامی، کتاب ارزشمند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را تدوین کردند.

وی افزود: علامه با احیای تفکر فلسفی اسلامی و بازخوانی میراث حکمای الهی، تلاش کرد معارف دینی را بر پایه عقل بدیهی و برهانی ارائه کند.

نقش علامه در ترویج عقلانیت اسلامی
معاون فرهنگ و دین بنیاد اسراء با اشاره به جایگاه عقل در اندیشه علامه گفت: از نگاه ایشان، تبیین معارف الهی تنها با براهین یقینی امکان‌پذیر است و اتکا به ادله ظنی، نقل اقوال، حس و آزمایش برای علوم حقیقی معرفت‌بخش کفایت نمی‌کند. عقل برهانی و نقل معتبر در پرتو تعالیم معصومان، معیار سنجش مکاتب و آراء به شمار می‌آید.

او فلسفه اسلامی را «تفکر عقلانی دین» دانست و افزود:
حکمای الهی به تعبیر علامه، شاگردان باواسطه و بی‌واسطه پیامبران‌اند؛ از این‌رو شبهه وابستگی فلسفه اسلامی به یونان، از اساس مردود است. علامه فیلسوفِ متألّه بود و همواره فلسفه را بر قرآن عرضه می‌کرد تا هیچ‌گاه خطا جای برهان را نگیرد.

فعالیت‌های بین‌المللی علامه؛ از تبریز تا پاریس
دکتر خراسانی از ارتباطات علمی گسترده علامه با اندیشمندان جهان یاد کرد و گفت: دانشمندان بسیاری از شرق و غرب برای دیدار ایشان به ایران می‌آمدند. هانری کربن، مستشرق فرانسوی، شیفته این مکتب معرفتی شد و تصریح کرد: تا امروز شخصیتی مانند علامه ندیده‌ام و برای نخستین بار است که حقیقت تشیع را این‌گونه می‌شناسم.

علامه طباطبایی و انقلاب اسلامی
وی در بخش دیگری از سخنان خود به شبهه «بی‌تفاوتی علامه نسبت به انقلاب» پاسخ داد و گفت: برخی به ناحق چنین وانمود می‌کنند که علامه طباطبایی رویکرد انقلابی نداشت؛ درحالی‌که حضور ایشان در جلسات سیاسی مراجع، امضای اعلامیه‌های مشترک، نقش‌آفرینی در تثبیت رهبری امام خمینی و تربیت شاگردانی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید قدوسی و آیت‌الله جوادی آملی، بزرگترین سرمایه فرهنگی برای انقلاب اسلامی بود.

وی به نقل از آیت‌الله العظمی جوادی آملی ادامه داد:
علامه طباطبایی پایه‌گذار انقلاب فرهنگی است؛ انقلابی که ریشه در جهاد فرهنگی دارد: و جاهدهم به جهاداً کبیراً.

جایگاه اندیشه علامه پس از انقلاب
دکتر خراسانی در پایان با اشاره به استمرار اثرگذاری مکتب علامه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب، تا امروز اندیشه علامه طباطبایی با تلاش شاگردان برجسته ایشان ـ به‌ویژه آیت‌الله جوادی آملی ـ در حوزه‌های فلسفه، عرفان و تفسیر، پاسخگوی نیازهای معرفتی نظام اسلامی بوده است. شهید مطهری معتقد بود فهم عمق سخن علامه شاید برای صاحبان اندیشه در صد یا دویست سال آینده میسّر شود و تفسیر المیزان را بی‌نظیرترین اثر شیعه می‌دانست.


دیدگاه شما درباره این مطلب
افزودن نظرات