07 01 2023 920344 بطاقة تعريف:
image
هفته پژوهش

گزارش مشروح برنامه های هفته پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری ع آمل

به همت  موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری ع آمل در هفته پژوهش  برنامه های مختلفی در این استان برگزار گردید.   

به همت  موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری ع آمل در هفته پژوهش  برنامه های مختلفی در این استان برگزار گردید که مشروح آن در ادامه می آید: 

 

   تشکیل برنامه هفته پژوهش و اجرای برنامه به مدت دو هفته

 

1- میزگرد علمی تخصصی: بررسی و تبیین مبانی نظری دین شناسی «براساس کتاب دین شناسی

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله»

 

خلاصه نشست

حجت الاسلام و المسلمین  مجید بابایی:

دو دیدگاه در این مورد وجود دارد طبق فرموده حضرت آیت الله جوادی آملی کلام قدیم و کلام جدید.

حضرت آیت الله جوادی آملی در کلام جدید و قدیم معتقد هستند که از آنجایی که فلسفه وجودی علم کلام برای دفاع از دین هست، و یک متکلم در صدد هست که مشکلاتی که برای اقناع بشر در مسئله دین به وجود می آید بررسی کند و جواب دهد و از آنجایی که این مشکلات در جوامع بشری پیش می آید زمان ها با هم فرق می کند در زمان قدیم یکی از بحث های مهم در علم کلام این بود که کلام ذات اقدس اله قرین هست یا حادث ؟متکلمینی آمدند بحث کردند که آیا می شود این مسئله را حل کرد یا خیر.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی:

در ابتدا با بیان چیستی دین به تفاوت بین کلام جدید و کلام سنتی پرداخته شد؛فلسفه دین به عنوان فلسفه ایی مضاف در مجامع علمی دنیا مطرح می باشد که فیلسوفان ملحد و موحد جداگانه به آن می پردازند حضرت آیت الله جوادی آملی نیز مفصل به برخی از موضوعات فلسفه دین پرداخته است برخی از آثار مکتوب ایشان به مسایل فلسفه دین اختصاص یافته است.

کلام جدید به پرسشهایی که از جانب فلسفه دین متوجه گزارها و اعتقادات دینی می سود پاسخ می دهد

اما در اینکه آیا کلام جدید با کلام سنتی متفاوت است و دو علم جدا می باشند؟ و یا اینکه همان ادامه کلام سنتی می باشد؟ دو نظریه وجود دارد برخی آنرا علم جدید دانسته ولی نظر حضرت آیت الله این است که آندو جدا از هم نمی باشند مانند اصول و یا هر علم اسلامی دیگر لذا به جای کلام جدید از اصطلاح مسایل جدید کلامی استفاده می نمایند.

 

 

یکی از کتابهای مطرح در کلام جدید کتاب دین شناسی حضرت استاد می باشد که به شش موضوع فلسفه دین می پردازد مانند تعریف دین ، خواستگاه دین، علم ودین، عقل و دین، کثرت گرایی

که در همه این موضوعات حضرت آیت الله ابتدا با بیان نظرات فیلسوفان دین در موضوعات مطرح شده به نقد و بررسی می پردازند و از روشهای مختلف تفسیری ،عرفانی و فلسفی استفاده می نماید که البته غالب با نگاه ویژه ایی که به جایگاه عقل دارند به نقد و بررسی می پردازند و چنانکه از قران و عرفان و فقه استفاده می نمایند در جهت بیان استدلال عقلی و فلسفی می باشد.

لذا وجه غالب در نگاه حضرت آیت الله عقل گرایی و نگاه ویژه ایی که به عقل داشته و از آن برای اثبات و نقد دیدگاه‌ها استفاده می نمایند.

حجت الاسلام و المسلمین صادقی:

سؤال: آیا رهاورد عقل، خارج از محدوده‌ی معرفت دینی و در برابر شناخت دین است یا داخل در هندسه‌ی معرفت دینی است و منبعی معتبر در کنار نقل، برای تکوین معرفت بشر نسبت به دین است؟ 

یک خطای معرفتی: کسانی که شناخت دین را صرفاً در حصار نقل (آیات و روایات) محدود می‌کنند، دستاوردهای عقل را معرفتی کاملاً بشری و بی‌ارتباط با دین می‌دانند، مرز روشنی میان «معرفت دینی» و «معرفت بشری» ترسیم می‌کنند و عقل را در برون‌مرزی دین قرار داده و مقابل آن می‌نشانند. 

دیدگاه آیت الله جوادی آملی: ‌در نقطه‌ی مقابل این نگرش، حضرت آیت الله جوادی آملی، عهده‌دار دفاع از نظریه‌ایست که عقل را در برابر نقل می‌داند؛ نه در برابر دین. اگر نقل معتبر، «ما أنزله الله» است، عقل برهانی نیز «ما ألهمه الله» است و این هر دو، منبع معرفت دینی و هرکدام بال وصول بشر به شناخت حقیقی دینی‌اند. 

بیان مبانی نظری آیت الله جوادی آملی در نسبت عقل و معرفت دینی:

1-دین: دین مجموعه‌ای از عقاید، اخلاق، قوانین فقهی و حقوقی است که از ناحیه‌ی خداوند برای هدایت و رستگاری بشر، تعیین شده است.. 

2-عقل: مقصود از عقل، خصوص عقل تجریدی محض که در فلسفه و کلام براهین نظری خود را نشان می‏دهد، نیست، بلکه گستره آن «عقل تجربی» را که در علوم تجربی و انسانی ظهور می‏یابد، «عقل نیمه تجریدی» را که عهده‏دار ریاضیات است و «عقل ناب» را که از عهده عرفان نظری بر می‏آید نیز دربرمی‏گیرد. حاصل آن علوم عقلی در صورتی که یقین‌آور یا موجب طمأنینه گردند، علم به شمار آمده و در کنار نقل منزلت ویژه‏ای را در ساحت دین‏شناسی حائز می‌شوند.. 

 

2-مجمع گفتمان علمی اجتماعی اساتید حوزه و دانشگاه آمل

 

دکتر نتاج دبیر علمی مجمع گفتمان : شرایط طوری هست ما نیاز داریم به شناخت آسیب ها، آسیب های اجتماعی رو بشناسیم اساتید ما در دانشگاه و در حوزه هستند با جوان ها با مردم در ارتباطند و آسیب هارا می شناسند که چند نوع آسیب اجتماعی داریم عناصر تشکیل دهنده آسیب چیست و چگونه درمان می شود و هدف این جلسه این است که معضلات اجتماعی شناخته شود و راه درمان آن ارائه شود.

دکتر واعظی: این که جوانان دین گریزند اصطلاح غلطی هست و جوانان بیشتر از بزرگسالان اعتقاد به دین دارند این رو آمار و تجربه ثابت کرده ولی برداشتی که جوانان از دین دارند فرق می کند  برداشت بزرگسالان این است که دین قداست خاصی دارد اما جوان ها انتظار قداست کامل رو از دین ندارند

حجت الاسلام یعقوبیان: علامه شرف الدین فرمودند هدایت هارو باید از جایی شروع کنید که ضلالت ها رو به آن جا بردند.

 


 

آقای حامدی : خداوند در فطرت جوانان و نوجوانان پس انداز کرده و ما باید از آن خرج کنیم معلمی شغل نیست و هنر است همانطور که پیغمبر از این هنر استفاده کرد ما هم استفاده کنیم موفق می شویم

آقای فرزانه: درخت ریشه دارد و ریشه فرهنگ است بالاتر از آن خاک است خاک یک نوع غذاست خاک آموزش است آموزشی که بتواند فرهنگ را تقویت کند

خانم نیکپور: دین یک امر فطریست و خداوند در نهاد هر انسانی نهاده یکی از آثار قران ذکر است و ذکر به معنی این که آن چه را در درون خودت داری تذکر بدهد یادآوری می کند و اگر این تذکر و این فهم دین از راه درست باشد قطعا هر انسانی آن را قبول خواهد کرد

خانم علمدار: مهم ترین چیزاینست که در این جلسات راه های جذب جوان گفته شود که به چه صورت دین باید جاذبه داشته باشد .

 

3- اختتامیه مسابقات کتابخوانی رواق معرفت ؛

چکیده و خلاصه نویسی یکی از کتب حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی و اهداء جوایز به نفرات برتر

 

 


 

4- جلسه هم اندیشی اساتید موسسه امام حسن عسکری ع آمل

با موضوع دور نمای تقویت پژوهش موسسه و تشکیل نشریه علمی تخصصی

 


5- نشست علمی: اقتضائات ویژه شیوه های مدیریت در حوزه های علمیه

با حضورحضرت حجت الاسلام و المسلمین   فلاح

 

 

 

اولین قدم در مدیریت برنامه ریزی است و برنامه ریزی یک مقدمه دارد به نام تصمیم و بعدش ایجاد انگیزه بعد از آن ارتباط هست بعد از آن رهبری و راهبردی در مدیریت بعد از آن کنترل و نظارت هست که اینها مراحل مدیریت است.قیمت هر چیز به اندازه همان چیزیست که آن شخص دوست دارد. به شما میگویند سرباز امام زمان شما با دیگران فرق دارید

می شود برای حضرت آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی و کوهستانی و شریف العلما و ... قیمت گذاشت؟ نمی شود.

خیلی از علما به جایی رسیدند که چیزهایی می بینند که ما نمیبینیم چیزهایی میشنوند که ما نمیشنویم اینها از کجا نشات میگیره ؟ برنامه ها انگیزه ها تصمیم گیری ها تمام این ها در مدیریت است .

مدیریت فردی، مدیریت اجتماعی، مدیریت استراتژیکی تمام این ها از مدیریت سرچشمه میگیره .

تصمیم گرفتی اومدی، از کجا داری میای؟ به کجا داری میری؟ برنامه ریزیت چه هست؟ چه هدفی را درنظر گرفتی ؟

چوبی که ما در خیابان میبینیم شاید ارزشی نداشته باشه اما زمانی که با چوب منبر درست میکنند با ارزش میشه ارتباط و اتصال ایجاد شد

شهادت لاله ها را چیدنی کرد            به چشم دل خدا را دیدنی کرد

ببوس ای خواهرم قبربرادر    شهادت سنگ را بوسیدنی کرد

به فرموده استاد بزرگوارم حضرت آیت الله جوادی آملی ؛ این لباس به ما اعتبار بخشید. با مدیریت با برنامه ریزی با ارتباط میشه به این مقام رسید.

 

6- نشست علمی : با موضوع ؛اهمیت رشته های تخصصی در حوزه های علمیه دکتر محمد ابراهیم نتاج

موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری ع آمل که سه استان شمالی را تحت پوشش دارد در سه رشته تخصصی دانش پژوه دارد و دو رشته دیگر هم درخواست دادیم که در حال پیگیری می باشد و در مدارس علمیه استان چند دوره تخصصی برگزار کردیم و در حال برگزاری می باشد از حوزه های علمیه و شهر های دیگر درخواست های دادند که در حال پیگیری هست که در سه استان در حال برگزاری دوره تخصصی هستیم

به طلابی که در دروس تخصصی موسسه مشغول به تحصیل هستند شهریه پرداخت می شود و هر ترم بن کتاب اعطاء می شود.

و برای اساتید موسسه حق التدریس پرداخت می شود.

 


در کنار فضای آموزشی برنامه های پژهشی قوی هم اجرا می شود چرا که در کنار نظام آموزشی باید پژوهش باشد و ثمره آموزش، پژوهش می باشد

برای خبره شدن در امر پژوهش و نوشتن کارگاه های آموزشی مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و ...

نشست های علمی و کرسی های آزاد اندیشی متعدد با حضور اساتید متخصص و مدرس حوزه علمیه و عضو هیئت علامی دانشگاه برگزار می کنیم  و حتی نشست مشترک بین موسسه و حوزه برگزار میکینیم که این نشست ها بسیار موثر می باشد

چرا در حوزه علمیه تخصصی بخوانیم؟

یکی از فواید و آثار تخصصی خواندن عمق علم است که عمق میبخشد ، در سخنرانی که باعث می شود ذهن تخصصی نسبت به سخنرانی داشته باشید

کسی که می خواهد پژوهشگر شود باید تخصصی بخواند تا بتواند پژوهش کند و مقاله و کتاب و پایان نامه بنویسد، در تخصصی خواندن روش مطالعه فرق می کند مثلا در کتاب اسفار اربعه که چطور مطالعه کنیم ؟ اگر کسی تخصصی بخواند می داند که باید موضوعی مطالعه کند مباحث عمومی در مطالعه خوب هست اما زمانی که تخصصی بخوانم بر مطلب مسلط میشوم و در سخنرانی و ارائه مطلب مشخص است .

در کلاس استاد می تواند با طلاب به صورت پژوهشی و تخصصی کار کند که هر جلسه یا هر هفته تحقیقاتی به طلاب دهد تا شیوه تحقیق را یاد بگیرند و در مورد یک موضوع به چند نفر تحقیق می دهد و باهم بحث میکنند و مباحث را می شود به صورت مقاله درست کرد و رزومه ای هم برای طلاب می شود . و اینکه مقاله طلاب باید به دانشگاه ها برود و مردم بخوانند که این بسیار تاثیر گذار می باشد

 

7- مناظره دانش پژوهان: موضوع؛ بررسی نقاط قوت و ضعف طلاب در اهتمام به پژوهش

 

خلاصه نشست مناظره طلاب

حجت الاسلام هادی عرب:

حوزه علمیه یعنی پژوهش یعنی وقتی اسم حوزه رو میبریم یاد پژوهش بیافتیم نه اینکه تازه بخوایم آغاز به کار کنیم برای برنامه های پژوهشی یا اینکه تازه دست به قلم شویم. حال با همه این ها باید از جایی شروع کرد.از دانشگاه می آمدند از ما مطلب میگرفتند و برای خودشان مقاله درست میکردند و برای خودشان میشد، اما ما نمیدانستیم که باید چکاری برای نوشتن مقاله انجام دهیم.

اینکه بگوییم اصلا کار پژوهشی نشده صحیح نیست، این علمایی که کتاب ها می نوشتند مقاله ها می نوشتند پژوهش باید به عنوان یک درس اصلی و نه جنبی در حوزه ها باشد و باید سیستمی شود که هر وقت بخواهی همانند صفحه شخصی در مرکز مدیریت و خدمات باشد.

اول این بستر فراهم شود بعد از آن یاد گیری طلبه در قلم زدن است که یاد بگیرد قلم بزند.

 


حجت الاسلام سید میلاد ساداتی:

اصل پژوهش که بسیار عالیست اما در بحث پژوهش عقب هستیم و باید تلاش بیشتری کرد و کسانی که در این زمینه کار کردند یا کار شده باید به چیز ها و مطالب جدید بپردازند باید مقاله بنویسیم و کار کنیم و این مقاله ها به دانشگاه ها برود و اساتید و دانشجویان بخوانند و عموم مردم نه اینکه مقاله بنویسیم فقط خودمان یا حوزویان بخوانند.

پژوهش داریم اما کم و کیف آن متناسب با جامعه روز نیست باید دغدغه ایجاد کرد برای همه طلاب و این ظرفیت را ایجاد کرد تا به سمت کار های پژوهشی و قلم زدن بروند.

در حوزه ما از نقد شدن میترسیم باید نقد پذیر باشیم و باید شنونده بود که این باعث پیشرفت می شود.

مسئله بعدی در تحقیق و نوشتن نباید با شتاب و عجله عمل کرد و باید با دقت انجام شود نوشتن تحقیق و مقاله یا کتاب هزینه دارد وقتی که گذاشته می شود برای فرد یا برای مقاله و چاپ آن.

اگر همه این هایی که عرض کردیم میخواهیم محقق شود باید نشاط علمی و پژوهشی ایجاد شود تا به سمت پژوهش سوق داده شوند.