مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام )

مؤسسه آموزش عالی امام حسن عسکری (علیه السلام )


 
نوع فعالیت : آموزشی –پژوهشی.
وابستگی: بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء.
مؤسس: حضرت آیه الله العظمی عبدالله جوادی آملی(حفظه الله)..
ریاست موسسه: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی .
مدیر: دکتر محمد ابراهیم نتاج
معاون آموزشی: دکتر مجید یوسفی امیری
سال تاسیس : 1385
تلفن و دورنگار: 011-44154331-01144152055
سایت: WWW.howzeh-amol.com
نشانی: آمل، خ طالب آملی، ک فیاض بخش( 22 )، فیاض بخش 7-مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسکری (ع) آمل
 
معرّفی
اعضای شورای علمی
اساتید وآقایان: مرتضی جوادی آملی، موسی رجایی، محمد ابراهیم نتاج ، علی واعظی ، مجید یوسفی، محمد حسین نصیری،.
عملکردآموزشی
رشته ها:
 سطح 3: تفسیر/گرایش علوم قرآن، کلام اسلامی/گرایش تطبیقی بین المذاهب، مدرسی /گرایش فقه و اصول
دورههای برگزار شده:
الف) سطح 2: رشته  کلام، رشته تفسیر. 
 ب) سطح 3: تفسیر/گرایش علوم قرآن، کلام اسلامی/گرایش تطبیقی بین المذاهب، مدرسی /گرایش فقه و اصول
کارگاه های برگزار شده: کارگاه نحوه نگارش مقالات پژوهشی، کارگاه پایان نامه نویسی
دانش پژوهان  در حال تحصیل : 111 نفر
فارغ التحصیلان: 149  نفر در سطح3 و 43 نفر در سطح 2.
مجموع دانش پژوهان از بدو تاسیس تا کنون(نیمسال اول سال تحصیلی 401-1400):  303 نفر.
گروههای آموزشی و پژوهشی
کتابخانه:
حدودا دارای 3500 جلد کتاب است در موضوعات مختلف از جمله فقه، اصول، فلسفه، کلام، تفسیر، علوم قرآنی و... که از سال 1389 با رده بندی کنگره تنظیم شده است.
سایتهای علمی
نرم افزار:
1. نرم افزار مالتی مدیا با عنوان لسان الصدق ( سخنرانی های حضرت آیه الله جوادی آملی در سالهای 84 و 85 به همراه 4 جلد کتاب تفسیری).
2. نرم افزار استفتائات معظم له  برای تلفن همراه.
پایان نامه در حال تدوین  ( سطح 3) :
دانش پژوهانی که در حال نوشتن هستند (مدرسی فقه و اصول)
1. رهیافت های ظلم ستیزی در سیره اهل بیت (ع)
2. تحلیل بر چگونگی انتصاب امور خارق العاده به اهل بیت (ع)
3. رابطه فقه و اخلاق از منظر قرآن و روایات اهل بیت(ع)
4. فقه و تقریب بین مذاهب
5. حمایت از حقوق زن در اسلام
6. تمایز های زن و مرد در حقوق و تکالیف
7. را هکارهای فقهی برای کاهش طلاق
8. بررسی تحلیل مصلحت از منظر قرآن و روایات
9. فقه و فوریت های پزشکی
10. رابطه فقه و آزمایشگاه های پزشکی
11. تحلیلی بر برتری کرامت در فقه و حقوق اسلامی بر اسناد حقوق بشر
12. حقوق زن در اسلام و کنوانسیون
13. حقوق زنان در سازمان ملل
14. اسباب بازی و وسائل کودکان ازنگاه فقه و قرآن
15. فقه و امنیت روانی خانواده
16. فقه شیعی  و امنیت اجتماعی خانواده
17. فقه و شبکه های اجتماعی
18. نقش فقه در اسلامی شدن دانشگاه ها
19. تعامل دولت اسلامی با ادیان و مذاهب دیگر
20. تحلیل حقوقی جرم سیاسی در فضای مجازی
21. نقش فقه و حقوق و موضعه های ایران در نظام خانواده ایرانی از منظر آیات و روایات
22. دخالت حاکم در تولیت و نظارت بر موقوفات از منظرآیات و روایات
23. اشتراط حلال زادگی در ابواب گوناگون فقه
24. محدوده استناد پذیری شهادت و بینه از منظر فقه
25. بررسی اخلال در امنیت فرهنگی از منظر فقه
26. رابطه فقه و امنیت خانواده
27. فقه مهد کودک و مراکز نگهداری کودکان
28. شرط اعلمیت در تقلید
29. فقه و شهر سازی
30. نقش کلام در پویایی فقه شیعه
31. جایگاه اصل ولایت در فقه شیعه امامیه
دانش پژوهانی که در حال نوشتن هستند(تفسیر و علوم قرآن)
1. بررسی تطبیقی مفهوم خلود از منظر تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم
2. عناصر جامعه توحیدی در تفسیر المیزان
3. بررسی تطبیقی عناصر جامعه توحیدی از منظر تفسیر تسنیم و المیزان
4. انسان کامل در المیزان
5. شهر اسلامی از منظر قرآن و مفسّرین
6. کاربرد تعالیم قرآنی در شهر و شهر سازی انتخاب شود
7. بررسی تطبیقی جامعه اسلامی از منظر تفسیری آیت الله جوادی و علامه طباطبایی
8. بررسی تطبیقی انسان کامل از منظر تفسیری آیت الله جوادی و علامه طباطبایی
9. آموزهای عترت در المیزان
10. بررسی تطبیقی عقلانیت دینی از نگاه تفسیر المیزان و تسنیم
11. بررسی تطبیقی ماهیت زبان قرآن از منظر تفسیر تسنیم و المیزان
12. بررسی تطبیقی مولفه های جامعیت قرآن از نظر تسنیم و المیزان
موضوع های جشنواره علامه حلی
بررسی تطبیقی حقوق زن در اسلام و سازمان ملل
ارزش اجماع از منظر آیت الله جوادی آملی حفظه الله
اعمال حج الهی از نگاه قرآن و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت
بررسی تاریخ تحول علم اصول تشیّع
اهمیت زکات از دیدگاه فقهی و اخلاقی
وحی و امور وحیانی از دیدگاه سه متفکر امامیه اثناعشری(امام خمینی قدس سره-علامه طباطبایی و شهید مطهری(ره)
رابطه استجابت دعا و معجزه با نظام علیت
جزوه ها و  بروشورها  ( با ذکر عناوین و موضوعات)
مقالات ( با ذکر عناوین و موضوعات)
کتاب( با ذکر عناوین و تاریخ انتشار)
مجله :
 1. مجله ایی با نام سراج که تا شماره 4 انتشار یافته است.
2. انتشار مجله «ثریا» موسسه حوزوی آمل 
- کتابخانه حدود سی هزار جلد کتاب موجود است برای استفاده دانش پژوهان
- إرائه مقاله دانش پژوهان مؤسسه در سیزدهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی (ره) 
 
همایش ها و نشست ها:
1. همایش نکوداشت علامه محمد تقی آملی؛
2. تدوین متون درسی معاد و امامت و درآمدی بر علم کلام؛
3. تهذیبی و فرهنگی.
4. برگزاری نشست گذری بر دین مسیحیت توسط استاد حجه الاسلام یگانه
5. برگزاری نشست علمی نسبت فلسفه غرب و فلسفه اسلامی توسط دکتر اسکوئیان
6. برگزاری نشست گذری بر فلسفه تاریخ توسط دکتر حجه الاسلام اسماعیل زاده
7. نشست هم اندیشی با اساتید معزز موسسه
8. نشست ویژگی های ممتاز تفسیر وزین تسنیم(اثر علامه جوادی آملی)
9. نشست جایگاه علم روانشناسی در تبلیغات دینی
10. نشست جایگاه تبلیغی روحانیت در زندان های کشور
11. نشست علمی پژوهشی با طلاب دانش پژوه موسسه با موضوع اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه 
12. نشست آزاد اندیشی با عنوان تعامل حداکثری حوزه های علمیه با دانشگاه ها (هفته وحدت بین حوزه و دانشگاه)
13. هم اندیشی مواجهه عالمانه با اندیشه های انحرافی 
14. هم اندیشی مدیر موسسه آمل با دانش پژوهان
کرسی ها:  
1. برگزاری کرسی آزاد اندیشی حقیقت رؤیا ناظر بر عالم مثال با حضور سه تن از اساتید 
2. برگزاری کرسی آزاد اندیشی سنت و مدرنیته 
3. برگزاری کرسی آزاد اندیشی اهمیت عملی سیر و سلوک 
4. برگزاری کرسی(نقد کتاب) حکومت از دیدگاه جان لاک با حضور مترجم کتاب و استاد منتقد و استاد داور
5. برگزاری کرسی سنجه های صحت و سقم مکاشفات عرفانی
6. برگزاری کرسی روحانیت و چالش های زندگی مدرن 
 کارگاه ها:
1. برگزاری کارگاه آموزش  مقاله نویسی دوازده جلسه
2. برگزاری کارگاه پایان نامه نویسی ده جلسه
3. برگزاری کارگاه آشنایی با ساختارهای پژوهش
4. برگزاری کارگاه پژوهشی در جاذبه های عرفان اسلامی از منظر علامه جوادی آملی
5. برگزاری کارگاه روانشناسی برای دانش پژوهان موسسه با عنوان اصول تربیتی فرزندان 
6. برگزاری کارگاه انفرادی و گروهی با موضوع روش تحقیق
فرهنگی:
- - فعالیت های اجتماعی و تبلیغی دانش پژوهان موسسه در خارج از موسسه
- مسابقات علمی برای دانش پژوهان و اهداء جوایز
- تعاملات و همکاری با سازمان ارشاد اسلامی شهرستان آمل
- برگزاری مسابقه آشنایی با مبانی روانشناسی مشاغل و حرفه ها بر اساس یافته های مرکز مشاوره دانشگاه تهران برای ارتقاء سطح کیفی کاری و حرفه ای کارکنان موسسه آمل
- جلسه فرهنگی مدیران حوزه ها و موسسه آمل
- برگزاری جلساتی با اساتید با موضوع بررسی مشکلات صنفی اساتید و نیز هم اندیشی اساتید در جهت ارتقاء
- برگزاری مراسمات مذهبی در موسسه آموزش عالی
- تشکیل مجمع گفتمان علمی پژوهشی اساتید حوزه های علمیه آمل 
- فعالیت در فضاهای مجازی (ایجاد کانال آموزشی حوزه، کانال پایان نامه نویسی موسسه، کانال جذب موسسه، سه کانال تخصصی برای سه رشته موجود در موسسه)
-برگزاری مسابقه کتابخوانی بین طلاب دانش پژوه بر اساس کتاب ارزشمند (انتظار بشر از دین)
- معرفی کتاب های آیت الله جوادی آملی در قالب (آشنایی موجز)
- برگزاری جلسات اخلاقی (درس اخلاق، شرح اخلاقی مثنوی و مشاوره اخلاقی)
- برگزاری سلسله جلسات مشاوره با موضوع روابط زن و شوهر در خانواده
-اهداء کمک هزینه تحصیلی 
- اهداء بن کتاب به دانش پژوهان و اساتید محترم در هر ترم 
- عملیاتی کردن شیوه استعداد یابی طلاب
- برگزاری مراسمات به مناسبت ولادت و شهات ائمه معصومین(علیهم السلام)
- برگزاری مسابقه روانشناسی ارتقاء بهره وری کارمندان موسسه
 
اسامی کتاب ها ی اساتید
جرم ربا
اقسام و شرایط تحقیق تعدد جرم شناسی
ضوابط نسخ تدریجی آیات از دیدگاه علامه معرفت
از دعا بیشتر بدانیم
از دوستی بیشتر بدانیم
قرآن درمانی روحی و جسمی
آینه بادها
نام نمای نیکان
ماه در آب
بسمله نامه
وخشورگمراهی
لعل بدخشان
عاشورا –انقلاب ارزشها
کلمه طیبه